Spring naar hoofd-inhoud

Toolbox 'Gezond eten: het nut van nudging'

Voor zorg- en welzijnsorganisaties

Wist je dat je je collega’s, cliënten/patiënten en bezoekers 30% meer kan doen drinken als je water in brede glazen aanbiedt? En dat je met voetzoolstickers mensen sneller tot bij gezonde voedingskeuzes krijgt?

 ‘Nudges’ of subtiele ‘duwtjes’ in de rug, sturen mensen richting de gezonde keuze. Wanneer we bijvoorbeeld gezonde voeding op ooghoogte plaatsen, zullen meer mensen (onbewust) voor de gezonde optie kiezen. Kleine aanpassingen in de communicatie of in de omgeving waar mensen zich bevinden, kunnen dit gedrag al uitlokken.

 

 

Nudging wordt metaforisch vaak afgebeeld als een moederolifant die haar jong een zacht zetje vooruit geeft.

 

Kan je als zorg- en welzijnsorganisatie ook nudgen? Tuurlijk! Om zorg- en welzijnsorganisaties daarbij te ondersteunen ontwikkelde Logo Midden-West-Vlaanderen in samenwerking met empact de toolbox ‘Gezond eten: het nut van nudging’.

“Kleine aanpassingen in de communicatie of in de omgeving waar mensen zich bevinden, kunnen het gedrag van mensen onbewust naar de gezonde richting sturen.”

Deze toolbox bundelt inspiratie, tips en kant-en-klare materialenom werknemers, patiënten/cliënten en bezoekers het nodige duwtje in de rug te geven richting gezonde voedingskeuzes. De focus ligt op gezond eten ter preventie van chronische ziekten en is ook bruikbaar bij mensen met overgewicht, diabetes, hart- en vaatziekten en andere chronische ziekten.

Benieuwd?

De toolbox en bijhorende materialen zijn volledig gratis en bestel je via de webshop van Logo Midden- West-Vlaanderen. Logo stelt de toolbox vervolgens samen op maat van jouw organisatie.

 

Vragen?

Neem contact op met het Logo of via empact@wvlzorgt.be