Spring naar hoofd-inhoud

Achtergrondinformatie: waarom een gezondheidscheque?

Onderzoek toont aan dat personen met een ongezonde levensstijl meestal niet volledig rationeel handelen. Ze gaan vaak voor een onmiddellijke bevrediging van bepaalde behoeften en zullen mogelijke kosten op korte termijn buitenproportioneel doorwegen ten opzichte van de voordelen op de lange termijn. Dankzij de gezondheidscheque wordt het financieel eenvoudiger om beroep te doen op begeleiding naar een gezonde leefstijl door een zorgbegeleider, zoals bijvoorbeeld een diëtist. De prikkel die we geven met de gezondheidscheque moet er toe leiden dat de korte termijn kosten kleiner worden, zodat mensen sneller gedrag gaan stellen waar ze op langere termijn voordeel bij hebben.

Niet enkel wordt de begeleiding naar een gezonde leefstijl financieel toegankelijker, ook speelt de gezondheidscheque in op het gevoel van verlies bij het nemen van een beslissing. Als mensen een cheque krijgen van een bepaald bedrag, kunnen ze het gevoel hebben dat ze de waarde van de cheque verliezen als ze die niet gebruiken. Hierdoor zetten ze sneller de stap om de cheque te gebruiken en zich te laten begeleiden.

Wat is jouw taak als doorverwijzer?

Als doorverwijzer (huisarts, apotheker, ziekenfonds, thuisverpleegkundige, maatschappelijk werker, lokaal bestuur, …) kan je een gezondheidscheque geven aan personen die hiervoor in aanmerking komen. Op de cheque staat een kadertje waar je kunt invullen dat de doorverwijzing via jou gebeurde. Je kan dit doen door middel van een stempel of door je naam en handtekening te noteren in het voorziene kadertje.

Ook kan je als doorverwijzer cliënten verder helpen bij het vinden van een erkende zorgbegeleider die kan instaan voor de begeleiding naar een gezonde leefstijl zoals:

  • een kinesitherapeut
  • een eerstelijnspsycholoog
  • een klinisch psycholoog/klinisch orthopedagoog
  • een diëtist

Meer informatie vind je in de folder.

Opgelet!

  • De zorgbegeleider moet erkend zijn.
  • Bij het thema ‘beweging’ (de kinesitherapeut) is een voorschrift van de huisarts vereist.

 

Wie komt in aanmerking voor de gezondheidscheque?

De cheque is bedoeld voor personen met een chronische aandoening en/of personen die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming en met een woonplaats in:

  • Regio Roeselare: Ardooie, Hooglede, Ledegem, Lichtervelde, Moorslede, Roeselare, Staden.
  • Regio Tielt: Dentergem,Ingelmunster, Izegem, Dentergem, Lendelede, Meulebeke, Oostrozebeke, Pittem, Tielt, Ruiselede, Wingene.
  • Regio Ieper: Heuvelland, Houthulst, Ieper, Langemark-Poelkapelle, Lo-Reninge, Mesen, Poperinge, Vleteren, Zonnebeke.

Wat wordt bedoeld met een chronische aandoening?

De cheque is geldig voor alle cliënten met een chronische aandoening. Dus niet enkel voor cliënten met het statuut chronische aandoeningen.

Wat wordt bedoeld met verhoogde tegemoetkoming?

Personen met een laag inkomen hebben recht op de verhoogde tegemoetkoming. Zij betalen minder voor gezondheidszorg en hebben nog andere financiële voordelen.

 

Waar kan je de gezondheidscheque bestellen of downloaden?

De gezondheidscheque kun je als doorverwijzer aanvragen op papier via empact@wvlzorgt.be of je kan de gezondheidscheque hier downloaden en afdrukken.

Wat is de geldigheidsduur van de cheque?

De cheque is enkel geldig als de derde begeleidingssessie plaatsvindt voor 31/12/2022.

Hoe ontvangt je cliënt de terugbetaling?

Je cliënt mailt het ingevulde formulier 14 dagen na de laatste sessie ingevuld naar empact@wvlzorgt.be of stuurt het op naar Logo Midden-West-Vlaanderen, t.a.v. Freya Benoit, Mandellaan 101, 8800 Roeselare.

De uitbetaling van de cheque gebeurt binnen een termijn van maximaal 2 maanden na ontvangst van het formulier.

Samenvatting

Bekijk zeker ook deze korte video.

Vragen of meer informatie?

Stuur een e-mail naar empact@wvlzorgt.be