Deze tools zullen geëvalueerd worden op basis van gebruiksvriendelijkheid, voordelen, nadelen, meerwaarde voor de zorg, etc.  Deze evaluatie wordt dan gebruikt om een advies te formuleren naar onder andere de ELZ toe. Dit advies zal verschillende factoren omvatten waaronder doelgroep, randvoorwaarden en voor- en nadelen.

 

Op vrijdag 17 december 2021 werd een online infosessie gegeven rond dit project. Tijdens deze infosessie kreeg men uitleg over de verschillende tools en inzicht in de opzet van dit project. Wil je deze webinar herbekijken? Mail dan naar loes.empact@wvlzorgt.be

 

Wil je aan de slag met één of meerdere van deze tools? Contacteer dan één van de eerstelijnszones voor verdere afspraken rond het afhalen.

 

Tools zorgcontinuïteit

Uit literatuur blijkt het belang van zorgcontinuïteit steeds verder toe te nemen. Dit niet enkel bij transfer tussen organisaties, maar ook in de thuissituatie. Empact zet hier samen met de eerstelijnszones Westhoek, Midden en RITS op in.  Sinds januari 2022 zijn verschillende tools beschikbaar via de ELZ's.

 

De tools die binnen deze actie zullen getest worden zijn:

4) Het Zorgteamkaartje

Het zorgteam van de cliënt wordt letterlijk in beeld gebracht. Wanneer het kaartje effectief gebruikt wordt, zal het ervoor zorgen dat alle leden van het zorgteam elkaar sneller kunnen contacteren. En dit zeker in noodgevallen, zoals een ziekenhuisopname, een (indien van toepassing) meer verwarde periode, enzovoort. Het kaartje heeft het formaat van een identiteitskaart en kan dus makkelijk in de portefeuille bewaard worden.

3) De Noodkaart

De noodkaart past in de portefeuille van de hulpvrager. Op de noodkaart vind je wat je als hulpverlener kan doen wanneer de zorgvrager in een psychische crisis verkeert. Het is belangrijk dat hulpverleners, omstaanders, eerstelijnsdiensten,… de signalen van een persoon in crisis voor hen herkennen en snel de juiste hulpverlening kunnen contacteren. Hiernaast kunnen concrete handvaten om de persoon in crisis voor je te benaderen (wat wel doen en wat vooral niet doen) bijdragen om de juiste zorg op het juiste moment te bieden.

2) Het Communicatieschrift

Het Communicatieschrift wordt gebruikt door de mantelzorgers en zorgverleners die aan huis komen. De zorfiche, medische fiche, communicatie tussen zorgverleners/mantelzorgers, … wordt via dit schrift aan elkaar doorgegeven.

1) De Gele Doos
In de Gele Doos zit een fiche voor noodcontacten en medische gegevens. Daarnaast is er een vermissingsfiche voorzien voor personen met een  vermissingsrisico. De zorgverlener vult de gegevens samen met de eigenaar van de doos in. De Gele Doos met de fiches wordt bewaard in de koelkastdeur. Wie een Gele Doos in de koelkast heeft, geeft dat aan door de bijhorende sticker op de binnenkant van de voordeur te kleven. Hulpverleners vinden zo snel de nodige informatie en verliezen geen tijd bij een noodinterventie.