Spring naar hoofd-inhoud

Voor de burger

Zorgteamkaartje empact - Aanvulling zorgteamkaartje

Zorgteamkaartje empact

 

Lees meer.

 

Corona-aanvulling zorgteamkaartje

Informeer je zorgteam over extra voorzorgsmaatregelen!
Heb je zelf het coronavirus opgelopen of ben je een risicopatiënt die extra voorzorgsmaatregelen moet nemen? Dan is het erg belangrijk dat je zorgteam hiervan op de hoogte is. Gebruik hiervoor de corona-aanvulling van ons zorgteamkaartje:

 

Lees meer.

Informatie

Wat bij symptomen van het coronavirus?

Heb je symptomen van het coronavirus (hoest, koorts, loopneus, keelpijn, griepachtige symptomen)?

Blijf dan thuis en ga niet naar de apotheek, de huisarts of spoeddienst.

Wat doe je dan wel?

  • Neem telefonisch contact op met je huisarts.
  • Heb je medicatie nodig (al dan niet via voorschrift)? Bel jouw huisapotheker. Samen kunnen jullie bekijken hoe de geneesmiddelen tot bij jou kunnen geraken.

Help! Ik word verwezen naar de triagepost...

Wat moet ik doen wanneer de huisarts me verwijst naar de triagepost in de buurt?

 

 

AZ Delta maakte een filmpje dat duidelijk illustreert hoe de corona-triageposten werken. Bekijk dit filmpje.

Vanaf 11 mei geldt een nieuwe werkwijze in de triageposten van de huisartsen. Lees hier meer.

Voorzorgsmaatregelen.

Affiche: klik hier.

Filmpje: klik hier.

 

Klik hier om de affiche 'Handen wassen' te downloaden.

Alle betrouwbare info gericht naar de burgers vind je op de website van de overheid: https://www.info-coronavirus.be/nl/ of https://www.gezondheidenwetenschap.be/dossiers/coronavirus.

Corona & weerstand: enkele feiten en fabels over voeding op een rijtje. Klik hier.

Veilig naar de kinesitherapeut

Lees hier de richtlijnen vanaf 4 mei.

'Beperk je bezoek aan oudere en kwetsbare mensen.' Maar wat met mantelzorg?

Wat betekent corona voor jou als mantelzorger? Jij die elke dag een familielid of vriend helpt en ondersteunt met essentiële taken die zij/hij zelf niet meer kan?

Lees hier de richtlijnen voor mantelzorgers.

Ook in deze moeilijke tijden staat Samana aan je zijde. Lees meer.

Waar kan ik een erkenning als mantelzorger krijgen?

Naar aanleiding van de Coronacrisis stelde de overheid een aantal voorwaarden, ook naar bezoekers van bewoners van woonzorgcentra. De woonzorgcentra hebben standaard de deuren gesloten voor externe bezoekers.

Er ontstond echter verwarring rond deze richtlijn, waarbij vermeld werd dat ‘geregistreerde mantelzorgers’ onder bepaalde voorwaarden zouden toegelaten worden. Er bestaat echter geen officiële registratie als mantelzorger. Er kunnen dus nergens attesten verkregen worden dat je inderdaad de mantelzorger van iemand bent. Ook via Samana kan je je niet registreren als mantelzorger.

In de richtlijn verwijst men naar de woonzorgcentra die zelf kunnen registreren wie mantelzorger is van iemand. 

Heb je vragen rond de voorwaarden over bezoek aan jouw naaste die in een woonzorgcentrum opgenomen is, neem dan rechtstreeks contact op met het woonzorgcentrum.

Tips & tricks

Gezond eten, voldoende bewegen en genoeg rust helpen om weerstand op te bouwen tegen virussen.

Blijven sporten is goed, bewegen is belangrijker!

Samen bewegen is leuker dan alleen. Ook thuis!

Zeven tips om de beweging erin te houden:

  1. Dans op jullie favoriete liedjes.
  2. Wandel eens rond het huis.
  3. Plant alvast wat verse kruiden, want het is bijna lente.
  4. Geef de auto samen een grondige poetsbeurt.
  5. Zet elke 30 minuten een timer en bedien jouw gezin met een verfrissend glaasje water.

Maak van de nood een deugd en duik met je gezin de natuur in voor een gezonde wandeling of fietstocht.

Let op: Houd rekening met de aanbeveling vanuit de regering: Die luidt: “Lichaamsbeweging in de buitenlucht is toegestaan. De regering raadt het zelfs aan. Je mag dit doen met gezinsleden die onder hetzelfde dak wonen of met één vriend. Het is wel belangrijk om een redelijke afstand te behouden.”

 

Een duidelijke omschrijving van de bewegingsdriehoek en zijn principes vind je in deze brochure.

(c) www.gezondleven.be

 

 

 

Blijf in uw kot!

Maar heb jij een valvrij huis?

Doe hier de test!

Blijf in uw kot!

Maar beweeg ook voldoende in uw kot.

Bekijk deze beweegfilmpjes van okra!

Noodgedwongen thuis?

Blijf extra beweging voorzien!

 

Hierbij enkele tips:

Vandaag staan er extra oefeningen in zit op het programma! Klik hier.

Later Life Training © juni 2011. valpreventie.be

Werk zelfstandig verder op stabiele houding, evenwicht en spierkracht. Klik hier.

Later Life Training © juni 2011. valpreventie.be

Je bent wat je eet, ook in tijden van corona.

Een duidelijke omschrijving van de voedingsdriehoek en zijn principes vind je in deze brochure.

Bekijk 10 tips bij de voedingsdriehoek met bijhorende filmpjes.

(c) www.gezondleven.be

Loert verleiding naar ongezonde voeding bij jou thuis om elk hoekje? Of is je woning net zo ingericht dat je altijd naar de gezonde optie grijpt? Ontdek met deze test hoe jouw huis je aanspoort tot (on)gezond eten.

© Gezond Leven, 2018

Geen inspiratie voor het eten of andere zorgen aan je hoofd? Download hier de app 'Zeker Gezond' boordevol gezonde gerechtjes en met een handige boodschappenlijstje functie.

(c)www.zekergezond.be

Verrgeet jij niet te drinken? Enkele tips:

  • Drink twee glazen water bij elke maaltijd.
  • Neem een flesje water bij de hand gedurende de dag.
  • Vergeet je te drinken? Gebruik een water-app of zet elke 30 minuten een alarm.
  • Kies voor ‘infused water’, voeg bv. citroen, munt, aardbei … toe aan je water.
  • Drink een zomerse mocktail.

Wist je dat diepvriesgroenten en –fruit een goed alternatief zijn voor verse groenten en fruit? Het snelle oogst- en diepvriesproces zorgen ervoor dat er amper verlies is aan vitaminen en mineralen. Je hoeft ze bovendien ook niet te ontdooien voor gebruik. Klik hier voor meer info.

Gezonde tussendoortjes? Dat hoeft niet alleen fruit te zijn. Varieer ook met groenten, noten en granen. Meer inspiratie vind je hier.

Bijeenkomsten en activiteiten worden geannuleerd of uitgesteld. Toch nood aan gezelschap of een babbeltje?

Probeer nieuwe communicatie uit: skype, hangouts, whatsapp, facetime, teams, zoom, whereby … Het opent een nieuwe wereld voor je!

Organiseer een telefoonketting: spreek met een groepje vrienden, familie of buren een volgorde af wie naar wie belt. Zo hoor je elkaar op geregelde tijdstippen en kan je nieuwtjes uitwisselen. Tip: hou het positief of vertel een goeie grap. Lachen is gezond.

Elkaar opzoeken of intergenerationeel contact proberen we deze weken te vermijden. Blijf wel in contact met elkaar, zeker met mensen die alleen wonen. Wissel telefoonnummers uit met je vrienden en bel elkaar op geregelde tijdstippen.

 

 

Net nu we elkaar hard nodig hebben, moeten veel mensen elkaar missen. Maak daarom een videoboodschap voor jouw familie, vrienden of collega’s en wie weet zendt Eén jouw boodschap uit. Lees meer.

Of laat je creativiteit of dat van je (klein)kinderen de vrije loop en maak iets waarmee je mensen in quarantaine duidelijk maakt dat je aan hen denkt. Wil je iemand die in een woonzorgcentrum verblijft een hart onder de riem steken? De mensen van Happiedays hebben een handige online-tool uitgewerkt waarmee je een volledig gepersonaliseerd krantje kan maken en opsturen.