Spring naar hoofd-inhoud

Achtergrondinformatie: waarom een gezondheidscheque?

Onderzoek toont aan dat personen met een ongezonde levensstijl meestal niet volledig rationeel handelen. Zo gaan ze vaak voor een onmiddellijke bevrediging van bepaalde behoeften en zullen mogelijke kosten op korte termijn buitenproportioneel doorwegen ten opzichte van de voordelen op de lange termijn. Dankzij de gezondheidscheque wordt het financieel eenvoudiger om beroep te doen op begeleiding naar een gezonde leefstijl door een zorgbegeleider, zoals bijvoorbeeld een diëtist. De prikkel die we geven met de gezondheidscheque moet er toe leiden dat de korte termijn kosten kleiner worden, zodat mensen sneller gedrag gaan stellen waar ze op langere termijn voordeel bij hebben.

Niet enkel wordt de begeleiding naar een gezonde leefstijl financieel toegankelijker, ook speelt de gezondheidscheque in op het gevoel van verlies bij het nemen van een beslissing. Als mensen een cheque krijgen van een bepaald bedrag, kunnen ze het gevoel hebben dat ze de waarde van de cheque verliezen als ze die niet gebruiken. Hierdoor zetten ze sneller de stap om de cheque te gebruiken en zich te laten begeleiden.

Wat is jouw taak als zorgbegeleider?

De cliënt die bij jou aanklopt voor begeleiding naar een gezondere leefstijl, heeft de cheque gekregen van een doorverwijzer. Dat kan de huisarts, een apotheker, ziekenfonds, thuisverpleegkundige, maatschappelijk werker, lokaal bestuur,… zijn.

Als zorgbegeleider begeleid je je cliënt naar een gezondere leestijl in minimaal 3 sessies en vul je het formulier bij de gezondheidscheque in.

Kom je in aanmerking als zorgbegeleider?

Met de gezondheidscheque kan je aankloppen bij volgende erkende zorg-begeleiders:

  • Kinesitherapeuten
  • Eerstelijnspsychologen
  • Klinisch psychologen of klinisch orthopedagogen
  • Diëtisten

Meer info vind je in de folder.

Welke gegevens vul je als zorgbegeleider in op het formulier van de gezondheidscheque?

Je vult het groene kader in op het formulier bij de gezondheidscheque:

  • Je geeft aan of je cliënt recht heeft op een verhoogde tegemoetkoming en/of een chronische aandoening heeft.
  • Je kruist jouw functie aan
  • In de tabel vul je je naam en het persoonlijk aandeel van je cliënt in.
  • Je ondertekent het formulier
  • Na toestemming van je cliënt rapporteer je aan de huisarts.

 

Wat is de geldigheidsduur van de cheque?

De cheque is enkel geldig als de derde begeleidingssessie plaatsvindt voor 31/12/2022.

Welk tarief betaalt je cliënt aan jou?

Je cliënt betaalt aan jou het gebruikelijke tarief. Soms betaalt de mutualiteit een deel van de begeleiding terug. Met de gezondheidscheque krijgt je cliënt daarnaast tot maximum €45 terugbetaald van zijn persoonlijk aandeel.

Hoe ontvangt je cliënt de terugbetaling?

Je cliënt mailt het ingevulde formulier 14 dagen na de laatste sessie ingevuld naar empact@wvlzorgt.be of stuurt het op naar Logo Midden-West-Vlaanderen, t.a.v. Freya Benoit, Mandellaan 101, 8800 Roeselare.

De uitbetaling van de cheque gebeurt binnen een termijn van maximaal 2 maanden na ontvangst van het formulier.

Wie komt in aanmerking voor de gezondheidscheque?

De cheque is bedoeld voor personen met een chronische aandoening en/of personen die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming en met een woonplaats in:

  • Regio Roeselare: Ardooie, Hooglede, Ledegem, Lichtervelde, Moorslede, Roeselare, Staden.
  • Regio Tielt: Dentergem, Ingelmunster, Izegem, Dentergem, Lendelede, Meulebeke, Oostrozebeke, Pittem, Tielt, Ruiselede, Wingene.
  • Regio Ieper: Heuvelland, Houthulst, Ieper, Langemark-Poelkapelle, Lo-Reninge, Mesen, Poperinge, Vleteren, Zonnebeke.

Wat wordt bedoeld met een chronische aandoening?

De cheque is geldig voor alle cliënten met een chronische aandoening. Dus niet enkel voor cliënten met het statuut chronische aandoeningen.

Wat wordt bedoeld met verhoogde tegemoetkoming?

Personen met een laag inkomen hebben recht op de verhoogde tegemoetkoming. Zij betalen minder voor gezondheidszorg en hebben nog andere financiële voordelen.

Samenvatting

Bekijk zeker ook deze korte video.

Vragen of meer informatie?

Stuur een e-mail naar empact@wvlzorgt.be