Spring naar hoofd-inhoud

Bewegen met ouderen

Belang van sporten

Sporten en bewegen helpt om fit te blijven, ook op oudere leeftijd. Lichamelijk bezig  zijn zorgt ervoor dat u zich mentaal en lichamelijk fitter voelt en langer de activiteiten kunt blijven doen die u graag doet. Bewegen vermindert het valrisico en is daarnaast ook goed voor het geheugen, het concentratievermogen en de verwerkingssnelheid van informatie. 

Ontdek onze algemene tips rond een gezonde levensstijl.

Voorstelling van deze actie

Hierboven werd het belang aangehaald van bewegen. Deze actie wil hierop inspelen en beweging stimuleren. Momenteel zijn er twee mogelijkheden uitgewerkt, namelijk Nordic Walking en een groepssessie fitness.

Nordic Walking

Nordic Walking is een bewegingsvorm, die door middel van stokinzet, het lichaam gelijkmatig in vorm brengt, de fitness en het welbevinden vergroot en spanningen helpt wegnemen, niet alleen in het lichaam, maar ook in het hoofd (uit: “Nordic Walking volgens de ALFA-techniek, Andreas Wilhelm, Rosi Mittermaier, Christian Neureuther”)

Het is een sport die de conditie verbetert en spieren verstevigt. Het is een sport die veilig uitgevoerd kan worden voor alle mogelijke chronische aandoeningen.

De voordelen (bron: KU Leuven):

  • Nordic Walking versterkt bijna alle spieren van het lichaam (90% van de spieren wordt ingezet). In tegenstelling tot wandelen, worden ook de romp en de armen ingezet. Door de stokinzet en de rotatie van de schouderas ten opzichte van de bekkenas, worden rug- en schouderspieren soepel gemaakt en verstevigd. De spiermassa neemt toe, mede door de spierversterkende oefeningen die tijdens de opwarming kunnen gedaan worden.
  • Een slechte lichaamshouding wordt gecorrigeerd door het oprichten van de rug, aanspannen van de buikspieren en correcte nekhouding. Dit vormt een ideale tegenpool voor personen die langdurig beeldschermwerk verrichten.
  • Door de ritmische beweging verbetert de ademhaling.
  • Duidelijke verbetering van de conditie is mogelijk na voldoende intens en frequent trainen.
  • Nordic walking werkt ontspannend. Genieten van de natuur en in de buitenlucht bewegen werkt anti-depressief.
  • Nordic Walking kan beoefend worden door mannen en vrouwen in alle leeftijdsgroepen en op alle niveaus.
  • Het steunen op de stokken ontlast nek en rug, waardoor pijnklachten afnemen. Er is 40% minder belasting op enkels, knieën, heupen en rug door de stokinzet. Personen met knie- en heupklachten kunnen hierdoor een langere afstand overbruggen.
  • Zoals bij alle aerobe inspanningen verhoogt de goede cholesterol (HDL) en neemt het percentage lichaamsvet af door langdurige aerobe inspanning te doen aan vetverbrandende intensiteit. Daardoor stijgt het energieverbruik en kan overgewicht op een stabiele manier aangepakt worden als er regelmaat in het bewegingsprogramma komt.

Fitness groepssessies

In deze fitness groepssessies wordt een aangepast aanbod aangeboden voor mensen met minstens 1 chronische aandoening. Er wordt gefocust op cardio – als krachtoefeningen. De sessies vinden plaats in groep om zo het netwerk van de cliënt te verruimen en steun te vinden bij andere lotgenoten. De sessies worden gegeven door een erkende zorgprofessional om hen op maat te begeleiden.


Cardiotraining heeft als doel het hart- en vaatsysteem van het lichaam te verbeteren als het ademhaling. Bij krachttraining ligt de focus op verhoging van spierkracht en uithoudingsvermogen. Onderzoek wijst uit dat spiertraining een enorm effect heeft op de spieren en botten in ons lichaam. Eén van de voordelen is dat het kan bijdragen aan de preventie van osteoporose, sarcopenia, rugklachten en overgewicht. Verder hebben mensen die spierversterkende oefeningen doen een gezondere bloeddruk, stabielere bloedsuikerspiegel voor mensen met diabetes, minder kans op een hartinfarct, minder gewrichts- en peesklachten en minder rugklachten en zijn er minder vaak depressies.

Voorwaarden om deel te nemen

Er zijn een aantal voorwaarden verbonden aan deze actie vooraleer je kan deelnemen.
Check hier als je voldoet aan deze voorwaarden:

  • Thuiswonend
  • Minstens 55 jaar
  • Minstens 1 chronische aandoening
  • Deelname voor de actie is voorgeschreven door een geneesheer

In afwachting dat deze actie opgestart wordt, neem alvast een kijkje bij volgende bewegingstips

Meer informatie?