Zorgcoördinatie en zorgcontinuïteit
Een geïntegreerde aanpak van zorg vertrekt vanuit de situatie van de persoon met een zorgnood (en zijn mantelzorger) en de doelstellingen die de persoon vooropstelt. Van daaruit wordt de meest geschikte zorg en ondersteuning verleend door de juiste persoon, op het juiste moment en gedurende de vereiste tijdspanne. Voor personen met zorg- en ondersteuningsnoden, waarbij verschillende actoren met betrekking tot zorg en welzijn betrokken zijn, is er overleg nodig en is het noodzakelijk dat de acties worden gecoördineerd, zowel op het niveau van zorg rond de individuele persoon (=microniveau), maar ook op het mesoniveau (locoregionaal) en op beleidsniveau.
‘Zorgcoördinatie en zorgcontinuïteit’ is één van de actieprogramma’s van empact. Dit actieprogramma focust zich op het beter en efficiënter organiseren van het zorgaanbod voor de persoon met een zorg -en ondersteuningsaanbod. Momenteel zijn onderstaande activiteiten lopende rond zorgcoördinatie:
Zorgcoördinatie en casemanagement
Iemand BINNEN het team coördineert de zorg (kan ook patiënt of mantelzorger zijn).
Iemand BUITEN het team komt TIJDELIJK de zorg analyseren en verbeteren.
Het verschil tussen zorgcoördinatie en casemanagement wordt hierboven overzichtelijk weergegeven. We werken verschillende tools uit om je nog wat meer duidelijkheid te brengen rond deze termen.
We hebben een infographic voor zorg- en welzijnsverleners , we maken een folder voor burgers op rond zorgcoördinatie en we organiseren opleidingstrajecten.
Intervisiedag casemanagement
In de geïntegreerde zorg van morgen krijgen casemanagers een centrale plaats om zorgcoördinatie nog beter te laten rollen. Uit welk hout is een goede casemanager gesneden en welke zijn de tips en tricks die ze van elkaar kunnen leren?
Empact, Sibe, De Brug en Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen organiseerden samen een intervisiedag voor casemanagers. De dag begon met een boeiende lezing door Jasmine Buntinx van UCLL, gevolgd door een speeddate zodat de aanwezige casemanagers elkaar konden leren kennen en van elkaar konden bijleren. De deelnemers werden vervolgens opgesplitst in kleinere groepen om casussen te bespreken, waarna de dag werd afgesloten met een plenaire sessie waarin de conclusies van de casussen werden overlopen.
Evaluatie
Van de 52 deelnemers waren er 31 casemanager. De algemene tevredenheid was hoog: 76% was tevreden en 24% zeer tevreden. De positieve feedback benadrukte de goede samenwerking, balans tussen theorie en praktijk, en effectieve netwerkmogelijkheden. De begeleiding van de groepen en de kwaliteit van de casusbesprekingen werden ook gewaardeerd. Verbeterpunten waren onder meer de wens om casemanagers meer aan bod te laten komen, meer duidelijkheid over de verschillen tussen zorgcoördinatie en casemanagement, en betere netwerkmogelijkheden.
De meerderheid van de deelnemers vond de dag relevant en nuttig voor hun werk. Er was een sterke behoefte aan een vervolg, bij voorkeur als jaarlijkse intervisiedag. We zijn op zoek naar manieren om hier in de toekomst verder op in te zetten.
Via de volgende link kan je de volledige evaluatie terugvinden: evaluatiedocument.